Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

De elektrische vrachtwagen heeft nog een lange weg te gaan

Partnerbijdrage

De transportwereld wordt nog altijd gedomineerd door diesels. En dat zal waarschijnlijk nog wel een tijd zo blijven. Er zijn zeker transportbedrijven die willen innoveren en investeren in elektrische vrachtwagens. Maar voor transport per vrachtwagen naar het buitenland heeft dat nog heel wat voeten in de aarde. Met name het aantal laadpalen dat beschikbaar is, schiet nog ernstig tekort. Een chauffeur die niet op tijd bij een laadpaal kan komen, of daar uren op zijn beurt moet wachten, is natuurlijk logistiek niet te doen. Dan komen de kosten zo hoog uit dat de winst volledig verdampt.

Hoge investeringen

Een andere drempel om over te stappen zijn de hoge investeringen. Een bedrijf als Kuipers Logistics met tientallen wagens op de weg moet miljoenen investeren om deze allemaal door elektrische vrachtwagens te vervangen. Uiteindelijk zal het er wel van komen, want fossiele brandstoffen verdwijnen op termijn. Zodra de diesel- en benzinepompen voorgoed gesloten worden is er geen andere optie meer dan overstappen op elektrisch vervoer. Maar de hoge investeringskosten daarvoor zullen ook zeker gevolgen hebben voor opdrachtgevers. Die betalen immers een hogere prijs voor hun transporten. En dat heeft dan weer gevolgen voor de kopers van hun goederen en vervolgens weer voor degenen die deze producten afnemen, de eindgebruikers. Het is voor iedereen duidelijk dat er op termijn iets moet gebeuren. Vrachtwagens met een te hoge uitstoot mogen nu al bepaalde binnensteden niet meer in. Zij lossen hun vracht in een buitenwijk, waarna deze met ‘schoner’ transport verder wordt vervoerd.

Hoe zit het in andere landen?

Omdat Nederland deel uitmaakt van de Europese Unie heeft ons land te maken met Europese regelgeving. Maar daar wordt ook nog flink over gesteggeld. De EU kan immers niet zomaar opleggen dat alle vrachtwagens binnen tien jaar elektrisch moeten worden. Dat kan alleen met het inzetten van miljarden subsidie. Zoveel geld zal de EU niet willen en kunnen investeren. Want zou een relatief ‘rijk’ land als Nederland dat nog wel kunnen opbrengen, armere EU-landen gaan dit zeker niet voor elkaar krijgen. Daarom kunnen we ervan uit gaan dat een transport naar Italië, Frankrijk, Duitsland of Polen de komende jaren nog met op diesel draaiende vrachtwagens wordt uitgevoerd.

Experimenten op kleine schaal

Natuurlijk zijn er wel experimenten op kleinere schaal. Bedrijven investeren nu vooral in bestelwagens met een elektromotor. Pakketbezorgers rijden er onder andere mee. Zij leggen veel kortere afstanden af en kunnen dus met een volle accu hun complete ronde rijden zonder dat ze onderweg een laadpaal moeten opzoeken. Mocht dat wel nodig zijn, dan is die in Nederland vaak wel te vinden. Gemeenten en ook steeds meer bedrijven faciliteren laadpalen waar tegen betaling de accu kan worden opgeladen. Daarnaast is het voor ondernemers mogelijk om in aanmerking te komen voor subsidie als er een elektrische vrachtwagen aangekocht wordt. Daar staat tegenover dat de belasting op elektrische auto’s vanaf 2026 omhoog gaat.

Dit artikel wordt u aangeboden door Kuipers Logistics. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze krant.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant